A prosztata karbantartása

A férfiak húgy-ivarrendszeri problémái között igen gyakoriak a prosztata betegségei, a statisztikák szerint világszerte mintegy 30 millió férfi szenved prosztatagyulladástól, jóindulatú prosztata megnagyobbodástól vagy prosztataráktól, amelyek közül az első betegség fiatalabb korban jellemzőbb, míg az utóbbi kettő előfordulási valószínűsége az életkorral növekszik.

A statisztikai adatok ismeretében jogos a kérdés, hogyan lehet tenni a prosztata egészségének megóvásáért?

Prosztatabarát táplálkozás

A Harvard Egyetem orvosi karának ajánlása szerint legalább napi ötször kellene egy adag gyümölcsöt vagy zöldséget elfogyasztani, ezeken belül is az élénkebb színű típusokat. A fehér kenyér, illetve az egyéb fehérlisztből készült ételek helyett válasszuk a teljesértékű gabonafélékből készülteket. Vörös húsok helyett inkább hal és baromfihús, valamint hüvelyesek és tojás legyen a fehérjeforrásunk. Kerüljük a transzzsírokat és növeljük az egészséges zsírok, mint a magvakból származó olajok arányát, próbáljuk továbbá elhagyni a cukrozott ételeket és italokat, és csökkenteni a sóbevitelt. Mindemellett ügyeljünk az adagokra, és arra, hogy komótosan, és csak addig a pontig együnk, amíg el nem teltünk.

Káros szenvedélyek elhagyása

A szakemberek szerint mind a dohányzás, mind a koffein, illetve az alkohol növelik a prosztatabetegségek kialakulásának kockázatát, ezért ezek elhagyása, de legalábbis csökkentése javasolt.

Rendszeres szexuális élet

Úgy tartják, hogy szex egyfajta prosztata-edzésként működhet, így az egészséges szexuális aktivitás is védő funkcióval bírhat.

Aktív, prosztatavédő életmód

Teljes az egyetértés abban, hogy a táplálkozás mellett a testi aktivitásnak is szerepe lehet a megelőzésben, illetve a panaszok rosszabbodásának megállításában. Vizsgálatok szerint már az enyhe vagy közepes megterhelés, mint a rendszeres séta is csökkenti a prosztatamegnagyobbodás kockázatát.

Krónikus prosztatagyulladásban szenvedők esetében pedig azt találták, hogy rendszeresen végezve mind a tempós gyaloglás, mind az anaerob edzés (felülések, lábemelések és nyújtás) enyhíti a panaszokat, ám az anaerob edzés szignifikánsan nagyobb kedvező hatással volt nemcsak a betegséggel összefüggő fájdalmakra, de az általános életminőségre is.